Jak wynika z analizy Koszka cen dlahandlu.pl w formacie supermarketów na przestrzeni roku doszło do przetasowań wśród liderów cenowych. Swoje pozycjonowanie wzmocniła Stokrotka. W ujęciu rdr. podobny poziom cen udało się utrzymać Polomarketowi i Mili. Spadki zanotowała zaś sieć Piotr i Paweł, która boryka się ze znacznie poważniejszymi problemami, niż kreowanie wizerunku cenowego.
Sieć Stokrotka zaproponowała 50 produktów z Koszyka w cenie od 279,5 zł w Krakowie do 286,3 zł w Lublinie. W październiku podobne zakupy kosztowały tutaj od 274 zł w Bydgoszczy do 278 zł w Poznaniu, a rok temu płaciliśmy za nie od 288 do 289,5 zł. Oznacza to, że na przestrzeni roku Stokrotka była w stanie obniżyć ceny o ok. 10 zł. Natomiast w porównaniu z październikiem br. ceny wzrosły o ok. 5-8 zł.
W sieci Mila podobne zakupy można zrobić płacąc 282-290 zł w porównaniu do 284-288,5 zł w październiku br. Rok temu za Koszyk 50 produktów w sklepach Mila płaciliśmy od 279 do 284,5 zł. Oznacza to podwyżki na poziomie 2-5 zł.
W ostatni weekend za Koszyk 50 produktów w Intermarche płaciliśmy od 282,5 zł w Warszawie do 290 zł w Trójmieście. W październiku w tej sieci ceny wahały się od 275 zł w Lublinie do 281 zł w Warszawie. Oznacza to wzrost cen o 7-9 zł w zależności od lokalizcji. Rok temu podobne zakupy kosztowały 280-286 zł, czyli o 2-4 zł więcej niż obecnie.
W sklepach z logo Polomarket w ostatni weekend te same zakupy można było zrobić płacąc 288-289,5 zł w zależności od miasta. W październiku sieć oferowała Koszyk 50 produktów w cenie 283 zł, rok temu zaś w cenie 289-290 zł. Oznacza to utrzymanie cen w ujęciu rdr. oraz podwyżkę cen o 5-6 zł w ujęciu mdm.
Z kolei w Piotrze i Pawle za 50 produktów z Koszyka płaciliśmy od 310 zł w Trójmieście do 321 zł w Warszawie. W październiku ceny wahały się od 280,5 zł we Wrocławiu do 303 zł w Bydgoszczy. Rok temu sieć proponowała ceny 268 - 274 zł. Oznacza to wzrost o 20-30 zł w ujęciu mdm. oraz 40-50 zł w ujęciu rdr. Podwyżki to nie tylko wynik jednostkowo wyższych cen, ale także braków asortymentowych czy pojawienia się droższych produktów w miejsce dotychczas badanych, np. w kategorii wędlin.
Monitoring przeprowadzili ankieterzy dlahandlu.pl i taketask.pl. Badanie wykonano w weekend 30 listopada - 1 grudnia 2018 roku.
Od początku 2014 roku dlahandlu.pl pozyskuje dane jedynie w drodze bezpośrednich spisów cen w sklepach, w terminach znanych tylko redakcji. Koszyk cen dlahandlu.pl uwzględnia ceny 50 produktów brandowych, a jedynie w przypadku ich braku rynkową cenę średnią dla danego produktu. W wypadku, gdy produkt występuje w sklepie w innej gramaturze niż przyjęta w projekcie i podana na stronie, cena jest przeliczana do wskazanej wielkości, np. 1 litr, 1 kilogram, 450 g w przypadku wędlin, itp.
Źródło:
www.dlahandlu.pl