Strona główna Blog Jak otworzyć market spożywczy?
section divider

Blog

Jak otworzyć market spożywczy?

 

Osoby chcące rozpocząć działalność gospodarczą w branży spożywczej powinny dokładnie zapoznać się z możliwościami, jakie oferuje im aktualny rynek, a także wymaganiami, które muszą zostać zrealizowane. Choć otworzenie marketu spożywczego nie jest bardzo skomplikowane, wiąże się z kilkoma formalnościami, które opisujemy w naszym artykule. Przedstawimy tutaj także przydatne wskazówki oraz porady o tym, jak szybko i łatwo otworzyć sklep na korzystnych warunkach. 

 

Wybór formy prawnej marketu spożywczego

 

Stworzenie własnej marki lub przystąpienie do sieci franczyzowej, związane jest z założeniem działalności gospodarczej. Aby to zrobić, najpierw należy zastanowić się, jaki rodzaj formy prawnej ma posiadać firma. W przypadku marketu spożywczego można zdecydować się na jednoosobową działalność gospodarczą, spółkę cywilną, spółkę prawa handlowego, a następnie przystąpienie do sieci franczyzowej — każda z nich ma inne wymagania co do formalności. Po podjęciu decyzji co do formy prawnej firmy należy złożyć niezbędne dokumenty w urzędzie miasta lub gminy albo KRS (w zależności od formy działalności), ZUS i urzędzie skarbowym.

 

Rodzaje form prawnych dla marketów spożywczych

 

Poniżej przedstawiamy najbardziej popularne rodzaje form prawnych, które można wybrać do założenia firmy. W zależności od wyboru procedura otwarcia biznesu oraz wymaganych dokumentów będzie się nieco różnić. 

 

Jednoosobowa działalność gospodarcza – jest zdecydowanie najprostszą i najczęściej wybieraną formą prawną, jeśli firma ma mieć jednego właściciela. Nie oznacza to, że nie może zatrudniać pracowników, jednak to właściciel jest jedynym odpowiedzialnym za sukces i porażki swojego biznesu, a za ewentualnie niepowodzenia finansowe odpowie przed dłużnikami własnym majątkiem. Do otwarcia tego rodzaju biznesu należy wypełnić formularz CEIDG-1, który składa się osobiście w dowolnym urzędzie miasta lub gminy, korespondencyjnie lub elektronicznie za pośrednictwem strony www.biznes.gov.pl.

 

Spółka cywilna — rozwiązanie idealne dla firm, które mają mieć więcej niż jednego właściciela. Umowa zostaje spisana pomiędzy minimum dwiema osobami fizycznymi lub prawnymi, a następnie każda z nich musi osobno zgłosić otwarcie spółki w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Podobnie jak w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej można to zrobić osobiście w urzędzie miasta lub gminy, listem poleconym (z podpisem poświadczonym notarialnie) lub elektronicznie. 

 

Spółka handlowa — rozwiązanie umożliwia otwarcie jednej z wielu rodzajów spółek: jawnej, komandytowej, komandytowo-akcyjnej, z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcyjnej. Niezależnie od wyboru, w celu otwarcia biznesu należy złożyć wniosek o wpis do rejestru KRS. 

 

Pozostałe formalności niezbędne do założenia firmy

 

Do otworzenia własnego marketu spożywczego niezbędne są jeszcze inne formalności, poza określeniem formy prawnej swojej firmy. Jedną z nich jest także określenie PKD dla sklepu, czyli kodu Polskiej Klasyfikacji Działalności, która porządkuje różne typy działalności gospodarczych, a także branż i sektorów. Dla marketu spożywczego można wybrać jeden z kilku kodów, w zależności od zakresu handlu. Jeśli w sklepie mają być sprzedawane również napoje alkoholowe, należy uzyskać najpierw koncesję. W każdym markecie spożywczym niezbędna jest także kasa fiskalna – należy ją zarejestrować, fiskalizować i zgłosić do Urzędu Skarbowego w ciągu 7 dni roboczych od momentu fiskalizacji.

 

Formy opodatkowania sklepu 

 

Konieczne jest także zdecydowanie się na jedną z możliwych form opodatkowania otwieranego marketu spożywczego. Do wyboru dostępne są takie rozwiązania jak: zasady ogólne, ryczałt, podatek liniowy lub karta podatkowa. Aby zdecydować się na najkorzystniejszą formę opodatkowania, przed ostatecznym wyborem warto wykonać kalkulację planowanego przychodu, a także spodziewaną wysokość ponoszonych kosztów. 

 

Zakład Ubezpieczeń Społecznych 

 

Należy także pamiętać, aby w ciągu 7 dni od otworzenia swojego marketu spożywczego złożyć odpowiedni formularz do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Do wyboru są dwa dokumenty: ZUA lub ZZA. Pierwszy z nich umożliwia pełne ubezpieczenie działalności, w której prowadzenie sklepu jest jedynym tytułem do ubezpieczeń. Formularz ZZA to natomiast dokument, oświadczający, o podleganiu działalności wyłącznie obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu. 

 

Bezpieczeństwo i higiena Twojego marketu spożywczego

 

Podstawą każdego sklepu jest również oczywiście odpowiedni lokal, który musi spełniać wymagania zgodne z obowiązującymi przepisami technicznymi oraz wodno-kanalizacyjnymi. Dlatego przed otwarciem marketu należy uzyskać także zgodę od Państwowej Straży Pożarnej, która zweryfikuje jego bezpieczeństwo. Niezbędne będzie również pozwolenie na prowadzenie sklepu od Państwowej Inspekcji Sanitarnej, która jeszcze przed otwarciem ją skontroluje w zakresie zgodności z przepisami sanitarnymi. Pierwszej kontroli będzie podlegał lokal oraz system HACCP, pozwalający na zapewnienie bezpieczeństwa żywności.

 

Zarządzanie i marketing marketu spożywczego

 

Kolejnym krokiem do otwarcia sklepu jest aranżacja przestrzeni, wybór odpowiedniego wyposażenia, przygotowanie wizualizacji zewnętrznej oraz wewnętrznej sklepu, zadbanie o programy i sprzęty niezbędne do prowadzenia handlu w sklepie oraz ułatwiające zarządzanie firmą. Istotnym elementem są także materiały reklamowe, które pomogą promować Twoją firmę wśród klientów. Wszystkimi powyższymi elementami nie musisz się martwić, przystępując do sieci franczyzowej. Jej zadaniem jest zaoferowanie Twojej nowo otwartej firmie niezbędnych narzędzi i materiałów, abyś mógł działać pod hasłem i nazwą znanej sieci sklepów spożywczych. Kompleksową pomoc z zakresu doradztwa, narzędzi IT, szkoleń, profesjonalnego marketingu oraz wsparcie specjalisty od standaryzacji, który zajmuje się wyposażeniem, franczyzobiorcy otrzymają na każdym etapie współpracy.


Powrót
banner