Strona główna Blog Merchandising handlowy jako element budowania...
section divider

Blog

Merchandising handlowy jako element budowania przewagi konkurencyjnej

Jednym z najważniejszych elementów marketingu, mających wpływ na sukces każdego sklepu spożywczego jest merchandising handlowy. Obejmuje szeroki zakres działań, mających na celu prezentację poszczególnych produktów w sposób, który skutecznie podniesie skuteczność sprzedaży w danym punkcie. Są to zatem wszelkiego rodzaju metody, które nawiązują do zasad psychologii społecznej, mającej wpływ na zainteresowanie klienta ofertą sklepu za pomocą atrakcyjnej prezentacji całego asortymentu. Podobnie jak w przypadku innych metod marketingowych, również w merchandisingu handlowym wykorzystywany jest model AIDA. Skrót ten jest akronimem z angielskiego: attention, interest, desire oraz action. Co to oznacza w praktyce? Sposób prezentacji towarów oraz wystroju i aranżacji sklepu ma po kolei: przyciągnąć uwagę klienta, wzbudzić jego zainteresowanie, a następnie wywołać pożądanie danego produktu oraz doprowadzić do akcji, czyli w tym przypadku jego zakupu.

Merchandising handlowy na przykładzie sieci Stokrotka

Sklepy spożywcze sieci Stokrotka są doskonałym przykładem aranżacji wnętrza lokalu w sposób atrakcyjny dla klienta zarówno pod względem wizualnym, jak i funkcjonalnym. Układ asortymentu jest tutaj zorganizowany w sposób, który na samym wejściu prezentuje świeże warzywa i owoce, przyciągając uwagę klienta i zachęcając go do wejścia. Najczęściej na przeciwległej ścianie znajduje się pieczywo oraz dział mięsny. Zgodnie z zasadami merchandisingu handlowego, kolejne kategorie asortymentu, które charakteryzują się komplementarnością, zawsze znajdują się blisko siebie. W praktyce oznacza to, że koło kaw oraz herbat klienci znajdą ciastka i inne słodycze; obok piwa prezentowane są chipsy oraz słone przekąski, natomiast przy pieczywie znajduje się cały asortyment śniadaniowy w postaci wędlin, płatków, dżemów i innych tego rodzaju produktów. Na końcu ścieżki znajdują się natomiast cięższe produkty takie jak butelki wody, soków czy piwa, aby klient nie był zmuszony nosić je od początku swojej drogi w sklepie. Wszystko oczywiście w ramach możliwości danego lokalu, ponieważ każda przestrzeń jest inna i w nieco inny sposób można ją zagospodarować. Są to jednak podstawowe zasady merchandisingu handlowego, dzięki którym tworzony jest swojego rodzaju labirynt, przez który klient musi przejść poszukując kolejnych produktów. W ten sposób można skutecznie kierować ruchem nabywców.


Powrót
banner